14 December 2010

In LIFE
 what sometimes appears to be the END
 is really a new BEGINNING.

06 November 2010

:)

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

SALAM :)
MOHON DOA DARIPADA KALIAN 
AGAR KAMI, PELAJAR TINGKATAN
 5 MUMTAZ & 5 YAKIN dari 
SEKOLAH MENENGAH AL-HIDAYAH, IPOH DAPAT
 MELAKUKAN YANG TERBAIK 
DAN 
DIPERMUDAHKAN SEGALA URUSAN OLEH ALLAH
 DALAM peperiksaan SPM NANTI 
(23 NOVEMBER INI, INSHAALLAH)  

JAZAKAMULLAH KHAIRAN KATHIRA.

Kepada sahabat-sahabat lain yang juga bakal berjuang dalam SPM '10 , BITTAUFIQ WANNAJAH!
Ingat Allah selalu :)

03 October 2010

How I want to be a good person?

Bismillah.

Macam mana nak jadi baik?
Saya jawab soalan ini mengikut apa yang telah saya baca daripada buku Ustaz Pahrol, Nota Hati Seorang Lelaki. Jazakallah to him.

Kadang-kadang, tertanya juga. Macam mana nak jadi baik ye? Bukan mudah menjadi baik, tapi andai kita berusaha bersungguh-sungguh inshaAllah Allah akan permudahkan jalan bagi kita.

Mmm, jawapannya kalau nak jadi baik kita perlu solat!

Sebelum meneruskan penerangan, ada satu kisah yang dikongsi oleh Ustaz Pahrol dalam buku tersebut.
Diriwayatkan bahawa Abu Hurairah telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w tentang seseorang yang mengerjakan solat tapi mencuri. Abu Hurairah bertanya, bagaimana keadaan orang yang sedemikian? Rasulullah menegaskan solat orang itu  lambat laun akan menyebabkan dia berhenti mencuri.

Daripada kisah di atas, dapat disimpulkan bahawa andai kita memperbaiki mutu solat kita, inshaAllah kita akan jadi orang yang lebih baik.

Macam mana pula nak perbaiki solat kita?
Caranya adalah dengan mencari ilmu tentang kesempurnaan solat.

Pertamanya, kita haruslah menjaga rukun fikli atau perbuatan fizikal ketika solat, misalnya rukuk, sujud dan sebagainya.
Keduanya, rukun qauli, yakni pada makna bacaan di lidah dan rukun qalbi pada rasa yang bersemi di hati.

Sebaik-baiknya dan seboleh-bolehnya, carilah makna surah alfatihah dan juga carilah tafsiran tentangnya agar ia melekat di hati kita dan dapat menjiwainya ketika solat
Apabila solat, kita kena hayati rasa hina diri, harap, malu, takut, kagum kepada Allah dalam sujud kita... itu yang lebih penting. Kerana ia dapat membentuk khusyuk dalam solat kita :)

Diselitkan juga di dalam buku tersebut, amaran daripada Imam Ghazali, bahawa jika solat dipersembahkan kepada Allah tanpa ada rasa apa-apa, keaadannya sama seperti menyembahkan bangkai yang tidak bernyawa.

Jadi, selamat berjaya kepada diri saya dan juga anda dalam menjadi seorang yang lebih baik, inshaAllah :D
Semoga sentiasa istiqamah di jalan-Nya.

"Nak jadi baik memang lambat. Membina mengambil masa. Meruntuh sekelip mata".

20 September 2010

after every rainfall must come a rainbow

salam. suka sangat pada lagu di bawah. jom dengar dan hayati betul2 lirik dia. bersyukurlah pada segala benda yang telah Allah kurniakan pada kita. Kat luar sana, masih ada ramai lagi yang tak punyai apa-apa yang mereka perlukan dan inginkan. bersyukurlah :)
Mungkin ujian yang kita hadapi adalah kecil sahaja berbanding saudara-saudara kita yang berada di pakistan, palestin dan banyak lagi.


07 September 2010

10 Wasiat Hassan al-Banna

  1. Segeralah tunaikan solat apabila saudara mendengar azan, tidak kira saudara berada dalam keadaan apa pun.
  2. Bacalah al-Quran, buatlah kajian, dengarlah ilmu atau berzikirlah. Jangan habiskan masa saudara pada perkara yang tidak berfaedah.
  3. Berusahalah bercapai dalam bahasa Arab fusha, kerana ia merupakan salah satu syiar Islam.
  4. Janganlah saudara perbanyakkan perdebatan dalam semua urusan tidak kira apa keadaannya, kerana pertengkaran itu tidak mendatangkan kebaikan.
  5. Jangan banyak ketawa, kerana orang yang berhubung dengan Allah bersifat tenang dan serius.
  6. Saudara jangan bergurau; kerana umat yang berjihad hanya mengenal keseriusan.
  7. Jangan angkat suaramu lebih tinggi dari apa yang diperlukan oleh pendengar, kerana yang demikian itu perbuatan bodoh dan menyakitkan.
  8. Saudara jangan mengumpat seseorang, jangan merendahkan sebarang pertubuhan dan jangan bercakap kecuali kebajikan.
  9. Berkenalanlah dengan orang yang saudara temui dari kalangan rakan-rakan saudara, sekalipun saudara tidak diminta berbuat demikian, kerana asas dakwah kita ialah kasih sayang dan berkenalan.
  10. Kewajipan lebih banyak dari waktu, oleh itu tolonglah orang lain memanfaatkan waktunya. Kalau saudara berurusan singkatlah masa penunaiannya.

04 September 2010

nasihat para murabbi

Bismillahirrahmanirrahim.
InshaAllah hari ini ana akan kongsi segala pesanan dan nasihat para muallimat kepada banat 5 Mumtaz dan juga kepada semua warga Sekolah Menengah Al-Hidayah umumnya.
Sebelum tu, ana minta maaf sebab tak dapat nak tulis segala pesanan muallimat secara lengkap sebab masa tu tak bawa pen dan kertas, huhu. Semoga apa yang ana dan kawan2 ana yang dengar apa yang muallimat cakap tu dapat dijadikan peringatan dan kunci untuk kita berjaya di dunia mahupun di akhirat.


[1] Mh. Zaiton : muallimah sayang antum semua dan muallimah akan doakan untuk antum semua. Kalau ada apa-apa, contact2la muallimah.

[2] Mh. Nurhayati Sulaiman : Jangan sedih-sedih. Kita kena kuat baru  boleh berjaya. Bila nak dekat exam nanti, jangan stress2. Banyakkan baca al-quran.

[3] Mh. Akmar : Allah takkan kabulkan doa kita bila kita doa je, tapi bila kita usaha.

[4] Mh. Roziana : Jadikan result trial spm sebagai kayu ukur kamu. Jangan rasa cukup dengan apa yang kamu dah dapat.

[5] Mh. Suriati (kembar Mh. Shahlawati :) : Jaga kesihatan. Buat elok2.

[6] Mh. Nurhayati Abdul Rahman (pesanan Muallimah yang paling melekat kat otak saya :) : Point pertama- Jangan ulangi kesilapan kamu. Kalau kamu dah tahu kesalahan kamu, jangan ulang lagi!
Point kedua- Taat kepada kedua ibu bapa kamu. Sebab redha Allah terletak pada redha kedua ibu bapa kamu.

[6] Muallimah Norbaya : Carilah redha Allah. Jangan cari kawan, tapi carilah sahabat yang mencari redha Allah.

[7] Muallimah Shamsiah : Walaupun Muallimah tak ajar awak tahun ni, tapi Muallimah dah kenal awak sejak form 1 lagi. Bagi yang ambil subjek ekonomi, buat elok2. Buat yang terbaik!

[8] Mh. Suriati Ghazali, Mh. Liana, Mh. Intan, Mh.Nurin : Semoga berjaya. Buat yang terbaik. Banyakkan berdoa. Gagal sekali tak bermakna gagal selamanya. :)

[9] Mh. Paridah : Kalau orang minta Mh berucap, Mh susah sikit na cakap :) Minta maaf. Baguslah kamu semua sebab kamu yang minta nasihat daripada kami, bukan kami yang perlu pergi kat kamu dan beri nasihat  kepada kamu :)

[10] Mh. Khairiah : Ramadan ada beberapa hari je lagi. Banyak2kan beribadat pada-Nya, ye :)

Mh yang tak da masa tu, Mh. Norizan, Mh. Misleha, Mh. Haida dan Mh. Khairunnisa' :-( sebab ada hal yang perlu diuruskan.

Untuk para muallimeen Sekolah Menengah Al-Hidayah, Ipoh, sesungguhnya kami amat MENYAYANGI dan MENGHORMATI KALIAN SEMUA SEPERTI IBU BAPA KAMI SENDIRI. Semoga Allah merahmati dan memberkati segala kebaikan yang telah kalian curahkan kepada kami, InshaAllah. Sekali lagi, kami ingin memohon maaf dari hati kami andai pernah menyakitkan hati kalian semua. Jazakamullahu khairan kathira'!

26 August 2010

Ramadan

[ Bismillah ]

Ish, kenapa rasa malas nih?
Ahh, shuh shuh kamu perasaan malas!

Heyy, anda! Kenapa tiba-tiba malas ini?
Letih ya? Letih selepas sehari suntuk exam?
Anda, jangan beri alasan sebegitu.
Cabaran yang anda hadapi hanya kecil sahaja
berbanding dengan apa yang kekasih kita, Rasulullah s.a.w. hadapi.

Masih ingat tidak pada perang badar?
Ya, perang badar. Perang pertama dalam Islam dan berlaku dalam bulan Ramadan.
Anda tahu bila tarikh terjadinya perang badar?
Ya, pada 17 Ramadhan 2H!
Masa tu tentera Islam hanyalah seramai 313 orang dan puak quraisy pula seramai 1000 orang.
Namun atas keazaman mereka dan kekuatan rohani yang ada, akhirnya mereka, tentera Islam telah berjaya mengalahkan pihak musuh dengan bantuan Allah.

Kalau mereka boleh berperang pada bulan Ramadan, kita pula macam mana?
Kita hanya berperang menggunakan pen dan akal sahaja! Ya, melalui peperiksaan sahaja.
Tapi, bayangkan bagaimana umat Islam dahulu yang berperang menggunakan pedang. PEDANG dan bukannya pistol atau senapang. 
ONE BY ONE pula tu.
Kita? Dengan kertas dan beberapa soalan sahaja.
 Baru sedikit sahaja cabaran yang datang, takkan sudah mahu mengeluh?
Bayangkanlah betapa sayang dan cintanya umat Islam dahulu kepada Islam sehingga sanggup mengorbankan diri semata-mata untuk menegakkan kalimah Allah Ta'ala.
Anda pula macam mana?

Masih rasa malas lagi?
Jom baca lagi.
Bagaimana dengan pengorbanan Rasulullah s.a.w. untuk umatnya, iaitu KITA?
Baginda s.a.w. yang pernah dilontar dengan batu ketika ingin menyebarkan dakwah Islam di Taif, dicaci dan dimaki oleh orang quraisy, dan banyak lagi cabaran baginda yang mungkin lebih hebat cabarannya daripada kita masih bisa utuh dan kuat lagi untuk menghadapinya.
Tidak pedulikah anda, tidak terkesankah di hati anda apabila mendengar kisah yang sering diceritakan ini, iaitu :
Sebelum Rasullah s.a.w. menghembuskan nafas terakhir baginda, baginda masih lagi menyebut "ummati..ummati..ummati".
Betapa peduli, betapa kasih, betapa cintanya Rasulullah s.a.w terhadap umatnya, iaitu KITA sehingga saat hembusan nafas terakhir baginda, baginda masih lagi bisa menyebut "ummatku".
Allahumma sholli 'ala saiyidina Muhammad.
Anda pasti tahu bahawa Raulullah s.a.w. ingin sekali bertemu dengan kita. Adakah kita ingin bertemu dengan Rasulullah s.a.w. dengan keadaan kita yang sekarang ini?
Adakah anda ingin Rasulullah s.a.w melihat anda dalam keadaan yang lemah, leka dan alpa dengan tanggungjawab anda sebagai umatnya, sebagai 'abid Allah?
Anda pasti bisa menjawabnya sendiri.
Tepuk dada, tanya iman.

Intihanya, ayuhlah kita buang sikap malas kita tu jauh-jauh dan kita tanam sifat-sifat yang ada dalam diri seorang pejuang Islam, 'abid Allah yang soleh, insyaAllah.

Segala yang baik itu datang daripada Allah dan segala yang buruk itu datang diri ana sendiri.
Asif andai ada yang terasa.
Ana hanya kongsikan apa yang ana hadapi dan rasai sekarang ini.
May Allah bless us always.
Wallahu'alam.

p/s: Alhamdulillah, ter-update sudah blog ini.


.Istiqamah dalam Mujahadah.

21 July 2010

ilmu

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum w.b.t.
Hampir 3 minggu ana tak post apa-apa entri.(rasa pelik pula ;p)
Alhamdulillah, malam ini ada idea dan masa oleh Allah untuk berkongsi sedikit dengan kalian semua, iA.

InshaAllah, 18 Ogos 2010 [birthday atifah ;)] kami akan menduduki peperiksaan percubaan SPM. Yup, lagi beberapa hari sahaja!
Banyak lagi silibus yang belum habis, tapi inshaAllah para muallimeen wa muallimat sedang berusaha menghabiskannya.
Add Maths lagi 4 tajuk (*.*), biology lagi 2 tajuk, inheritance and variation, and so on :)

Pening juga bila fikir trial nak dekat. memang kena usaha lebih. Paling penting, mesti istiqamah dan mujahadah dalam segala benda. Hmm, susah juga nak ubah diri ini. Tapi, sampai bila nak tunggu untuk berubah? Sekarang-la kita kena ubah diri sendiri. Daripada malas jadi rajin, daripada banyak tidur kepada kurangkan tidur, daripada banyak bersembang tentang benda2 yang tidak berfaedah kepada bersembang tentang subjek2 yang dah belajar. Fight-o! shuhh-shuhh-lah kamu syaitan dari diri kami. [a'uzubillah-i mena-ssyaitan-nirrajim].

Teringat saya pada formula yang dinukilkan oleh sahabat baik saya, Athirah bt Jinal tentang resipi untuk sukses. Mudah sahaja!

D : DOA
U : USAHA
I  : IKHTIAR
T : TAWAKKAL

Bila semua benda ni bergabung, inshaAllah kita akan sukses!

Teringat juga saya pada kata-kata Muallim Razmi, "kalau awak pergi mana-mana pun, tapi takde ilmu/pendidikan, takde gunanya. Sekarang semuanya memerlukan ilmu. Barulah orang akan pandang kita". "Dan yang paling penting, adalah birrul walidain : berbuat baik pada ibu bapa sebabnya redhaLlah fii redha al-walidaian : keredhaan Allah terletak pada keredhaan kedua ibu-bapa".
InshaAllah akan kami amalkan segala nasihat Muallim Razmi dan juga guru-guru yang sentiasa mendidik kami :)

Akhiraan, semoga segala perkara yang kita lakukan haruslah diniatkan kerana Allah Taala :)
Bittaufiq wannajah untuk semua!
Wassalam.





26 June 2010

ujian


TRIAL SPM :
18 AUGUST 2010

physics, biology, chemistry, additionalmathematics, history, mathematics, bahasamalaysia, bahasainggeris, bahasaarabtinggi, pendidikanal-Qurandansunnah, pendidikansyariahislamiyah

tarikh ni diketahui oleh kami, pelajar 5mumtaz smah secara tidak rasmi pada khamis, 24 jun 2010.

hejab


True Story



There was once a man, an enemy to Islam, who had three famous questions that no person, not even Islamic scholars, could answer. The lack of answer for these three questions therefore gave him a passport to make fun of Islam in public; and he constantly did thus.
One day a small boy, aged 10, came along and heard the man yelling and screaming at Muslims in the street. He was challenging people openly to answer the three questions. The boy stood quietly and watched. He then decided that he would challenge the man. He walked up and told the man, “I will accept your challenge.”.
The man laughed at the boy and ridiculed the Muslims even more by saying, “A ten year old boy challenges me. Is this all you people have to offer?” But the boy patiently reiterated his stance. He would challenge the man, and with Allah’s help and guidance, he would put this to an end. The man finally accepted. The entire city gathered around a small hill where open addresses were usually made.
The man climbed to the top, and in a loud voice asked his first question. “What is your God doing right now?” The small boy thought for a little while and then told the man to climb down the hill and to allow him to go up in order to address the question. The man said,”What? You want me to come down?” The boy replied, “Yes. I need to reply, right?” The man made his way down and the small boy, with his little feet, made his way up. This small child’s reply was “Oh Allah Almighty! You be my witness in front of all these people. You have just willed that a Kafir be brought down to a low level, and that a Muslim be brought to a high level!
The crowd cheered and screamed “Takbir”….”Allah-hu-akbar!!!”
The man was humiliated, but he boldly asked his second question, “What existed before your God?” The small child thought and thought. Then he asked the man to count backwards. The man counted, “10, 9 ,8 , 7 , 6, 5, 4, 3, 2, 1,0” The boy asked, “What comes before 0 ?” The man: “I don`t know. Nothing?” The boy: “Exactly. Nothing was before Allah, for He is eternal and absolute.
The crowd cheered again….”Takbir!”….”Allah-hu-akbar!!!!”
The man, now completely frustrated, asked his final question. “In which direction is your Allah facing?” The boy thought and thought. He then asked for a candle. A candle was brought to him. The blessed child handed it to the man and asked him to light it. The man did so and remarked, “What is this supposed to prove?” The young boy asked, “In which direction is light from the candle going?” The man responded, “It is going in all directions.” The boy: “You have answered your own question. Allah’s light (noor) goes in all directions. He is everywhere. There is no where that He cannot be found.
The crowd cheered again….”Takbir!”….”Allah-hu-akbar!!!”
The man was so impressed and so moved by the boy’s knowledge and spirituality, that he embraced Islam and became a student of the young boy. So ended the debate.
Who was the young boy? The young boy was one of our leaders and one of the greatest scholars, Imam Abu Hanîfa(May Allah bless him).

Sumber :  http://fingularity.tumblr.com/post/706557618/true-story

16 June 2010

Umar Abdul Aziz [post 2]

KISAH 1

Pernah suatu hari ketika Kha. Umar masih kecil, sedang dia bersendirian, tiba-tiba dia menangis.
Lantas ibunya bertanya kepadanya.

"Mengapa kamu menangis?."

-Semalam mereka telah menziarahi seorang jiran yang meninggal dunia-

"Saya masih kecil dan takut mati."

KISAH 2

Lokasi: Dapur rumah

Umar sedang melihat ibunya sedang memasak. Tiba-tiba dia menangis.
Mengapa?

"Saya teringat cerita ibu mengenai neraka. Saya lihat ibu membakar ranting2 kayu yang kecil sebagai umpan api. Di akhirat kelak tentu kanak2 kecil seperti saya dahulu yang dimasukkan ke dalam neraka sebagai umpan apinya."

KISAH 3

Sebelum Umar memangku jawatan khalifah, kehidupannya serba mewah.
Namun, selepas dia menjadi khalifah dia hanya duduk di sebuah pondok buruk yang hampir runtuh yang di dalamnya tidak ada perabot mewah melainkan sehelai tikar sahaja! [MashaAllah]

Pernah dia diberikan gaji pendahuluan sebanyak 40 000 dinar sebagai khalifah untuk tahun pertama dia menjadi khalifah, namun dia cuma mengambil 200 dinar sahaja! Yang selebihnya Umar bagi pada perbendaharaan negara. [Baiknya ^_^]

InshaAllah, akan disambung lagi. Cuma waktunya tak tahu lagi :D

Umar Abdul Aziz

Bismillah.
Assalamualaikum.
Alhamdulillah, dapat juga peluang untuk post entry yang terbaru.

Hari ini, mahu cerita sedikit tentang KHALIFAH UMAR ABDUL AZIZ.
Melalui buku "Umar Abdul Aziz" hasil karya Abdul Latip Talib, terungkai sedikit sebanyak tentang peribadi Umar. Saya suka Umar Abdul Aziz! Dari segi perwatakannya, sikap tangungjawabnya dan banyak lagi.

Tentang Kha. Umar Abdul Aziz:
Nama: Abu Jaafar Umar b. Abdul Aziz b. Marwan b. Hakam
Nama Ibu: Laila Ummu Ashim bt. Ashim b. UMAR AL-KHATTAB
Keturunan: Bangsawan Bani Umaiyah
Lahir: Pada 61 Hijrah = 683 Masihi di Halwan
Hafaz Al-Quran sejak 15 tahun

Mmm, kalau nak cerita dari awal sampai akhir kisah khalifah Umar, rasanya berpuluh-puluh post kut. :D
Kat sini, inshaAllah saya akan kongsi beberapa kisah atau perwatakan khalifah Umar.
Antaranya:

Kha. Umar memang seorang yang amat behati-hati dengan harta terutamanya yang melibatkan harta rakyat.
Pernah semasa beliau memangku jawatan khalifah, Kha. Umar beli 2 pelita. Sebabnya? Sebab, apabila Kha. Umar nak buat kerja yang berkait dengan negara, Kha. Umar akan guna pelita yang khas untuk kerjanya. Pelita yang lagi satu pula untuk kegunaan peribadinya, contoh bila Kha. Umar nak membaca dan menulis

[Pada suatu malam, seorang jiran Kha. Umar datang bertandang. Tiba2 Kha. Umar padam pelita yang menyala lalu menyalakan sebuah pelita. Antara dialognya dengan jirannya.

"Mengapa tuan padamkan pelita tadi dan menyalakan pelita yang lain?."
"Pelita tadi kepunyaan kerajaan dan saya hanya gunakan apabila menjalankan urusan rasmi. Pelita yang baru dipasang ini kepunyaan peribadi dan keluargaku. Saya tidak boleh gunakan pelita kerajaan bagi urusan peribadi."
"Tuan seorang yang memegang amanah. Bagaimana tuan dapat menjaga amanah itu?."
" Tuhan melihat apa yang saya lakukan. Malaikat sentiasa mencatat semua amalan saya. Takutkan neraka jahanam itu membuat saya sangat takut hendak melakukan penyelewengan."


Betapa amanahnya Kha. Umar! Kita pula macam mana? Tepuk dada, tanya iman.







27 May 2010

Salam.
InshaAllah hari ini, ana nak kongsikan sebuah video islamic dari youtube.
It's animated tapi, bagus.
Semoga kita sama-sama peroleh ibrah daripada video ini. 
^_^


 + kalau tak silap, Mh. Azizah pernah tunjukkan video ni masa usrah tahun lepas :) +
May Allah Bless~

22 May 2010

2 kesedihan

'Utsman radhiyallah 'anhu berkata:

1. Kesedihan dalam urusan dunia dapat menggelapkan hati.
2. Kesedihan dalam urusan akhirat bisa menerangi hati.

20 May 2010

guruku!


SELAMAT HARI GURU!
JAZAKUMULLAH KHAYRAN KATHIRA ATAS JASA KALIAN SEMUA!

special for all teachers~
.murabbi sr al-hidayah dan sm al-hidayah, ipoh.
.murabbi taski abim al-furqan.



07 April 2010

jualan pengawas 2010


Bismillahirrahminarrahim.
Semoga rahmat dan kesejahteraan sentiasa mengelilingi diri kita semua, inshaAllah.

Alhamdulillah, petang tadi akhirnya terlaksana juga jualan pengawas untuk pertama kalinya. Walaupun aktiviti pengawas tahun ini mungkin dilaksanakan lambat sikit, tapi tak pe. Asalkan ia dah terlaksana! >_<
Syukran jazilan kepada pengawas-pengawas yang turut serta dalam menjalankan jualan ini. [isna, hanim, amalina, ifa, syahirah, raihan, TASNIM, husna dan lain-lain ;)]

selingan~

Jualan ini dibuat untuk tampung kos kem pengawas nanti, inshaAllah yang bakal dilaksanakan pada 23-26 April 2010 dan dikendalikan oleh pengawas tingkatan 5. (doakan semoga semuanya berjalan lancar ya!)

Pengalaman pun satu ilmu juga ^_^
Rasanya pertama kali dalam hidup ana pergi "menjaja" dekat pelajar-pelajar SRAH dan guru-guru SRAH >_<
Memang satu pengalaman yang amat menarik sebenarnya, huuhu. Thanks to Isna sebab cadangkan idea ni, huhu. Alhamdulillah, memang laku dan cepat habis!

Thanks sangat-sangat untuk kedua-kedua Tasnim, :D
Tasnim f4- thanks a lot for helping us! May Allah bless you!
Tasnim f5- thanks for lending us "dapur gas" ^^. jzzk!

Melalui jualan ini, alhamdulillah ada kerjasama antara para pengawas. Semoga ukhuwwah antara para pengawas dan juga pelajar-pelajar lain serta murabbi kompleks Al-Hidayah akan lebih mantap lagi!
InshaAllah!


Kepada pelajar SMAH, jumaat ni bolehlah ziarah "gerai" kami ya! >_<
inshaAllah start jualan waktu petang ^^
Kepada para pengawas, jom kita kerahkan tenaga kita untuk jualan yang bakal "menjelma" ^_^
Semoga Allah meredhai usaha kita bersama!


Akhir kalam, jazakillah khairan kathir untuk semua pihak yang telah mengerahkan tenaga dan menyumbangkan idea walaupun sedikit pun :))
Hanya Allah yang mampu membalas jasa kalian semua!
Syukran jazilan!


p/s: doakan semoga jualan pengawas untuk jumaat ni dan masa akan datang akan berjalan dengan lancar dan diredhai Allah senantiasa, inshaAllah :)

25 March 2010


 aku tak tahu berapa tahun, berapa hari, atau bahkan berapa minit, saat lagi ALLAH akan mencabut nyawaku, aku hanya ingin bertemu dengan ALLAH dengan tenang, tolong maafkan segala kekhilafanku.. wahai ibu, abah, mama, papa, emak, ayah, sahabat2ku, saudara2ku, maafkan aku.


(kata-kata daripada iluvislam.com)

17 March 2010

Ingatilah Pencipta Kita 24 jam sehari!

Bismillahirrahmanirrahim.

"Setiap yang berlaku itu sudah pasti ada hikmahnya".

Selalu kita dengar ayat di atas dalam kehidupan kita. Sebenarnya ayat ini bukan sekadar ayat yang hanya didengar kemudian dilupakan sebentar sahaja.
Tetapi sebenarnya, ayat inilah yang sering memperkuatkan diri kita tika kita berada dalam kesusahan atau kesempitan.

Tamsilnya, bilamana kita dihinggapi dengan pelbagai masalah seperti masalah pelajaran, sahabat, peribadi dan lain-lain, ana rasa sudah pasti setiap daripada kita akan memperdekatkan diri dengan al-Khaliq. Mungkin sebelum ini hubungan kita dengan Allah sedikit renggang, maka Allah ingin peringatkan kita supaya sentiasa mengingatinya, tidak kira ketika kita dalam kesusahan ataupun dalam kegembiraan. Ayuhlah kita ingat kembali kata-kata Allah yang bermaksud, "Ingatlah Aku, maka aku akan mengingatimu".
Maka dalam apa jua keadaan, ingatilah Dia selalu.

Kalau kita dapat rasai kemanisan dan ketenangan ketika beribadah kepada Allah, ana pasti kita akan rasa tenang dan rasa sangat-sangat bersyukur atas segala kurniaan yang Allah telah berikan kepada kita.
Subhanallah, banyak sungguh kurniaan dan nikmat yang Allah berikan kepada kita. Langsung tak terkira dek akal kita! Misalnya nikmat mata. Seharusnya kita bersyukur sangat-sangat kepada Allah dengan nikmat mata. Kalaulah tiada mata, sudah pasti kita akan rasa keseorangan, tak dapat lihat warna-warni ciptaan Allah. Dan kalau Allah tak kurniakan kita mata, pasti kita semua tak dapat nak baca entri ni, surf internet dan macam-macam lagi. Maka sentiasalah kita ucapkan Subhanallah! Alhamdulillah! Allahuakbar!
Itu baru kurniaan mata! Belum lagi dengan hidung kita, kaki, tangan, telinga. Ciptaan Allah juga amat-amatlah sempurna. Cuba bayangkan, kalaulah hidung kita ni tuju ke atas. MashaAllah, kalau hujan turun, habis tak bernafas kita!
Ana rasa sampai di sini sahaja post ana kali ini ^^
sentiasalah kita ucapkan kalimah2 yang boleh mengingatkan kita kepada Allah.
Wallahu'alam.

14 March 2010

dia gembira, ana pun gembira

Bismillahirrahmanirrahim.

MashaALLAH, letih betul hari ini. Pukul 12.00 tengah hari tadi bertolak ke Kampung Sungai Siput. Ada kenduri saudara :)
Lepas dah selesai makan dan sembang-sembang dan solat zohor di rumah opah, terus keluar. Mencari "hadiah" yang diinginkan oleh kakak sulung yang comel ini ^^
Cari punya cari, alhamdulillah akhirnya jumpa juga "hadiah"nya di _____.
Bila keluar dari rumah dan kawasan sekolah, barulah ana tahu keadaan sebenar yang sedang berlaku di sekeliling kita. Contohnya, di Jusco. Dalam lautan manusia itu, memang banyak karenah dan style yang boleh dilihat. Kadang-kadang rasa sedih juga.

Apabila lalu depan kedai buku MPH dan Popular, mata terus bersinar-sinar bak bintang yang bergemerlapan ;)
Tapi, apa boleh buat. Hari ini hari untuk Kak Long :D Biarlah dia rasa seronok sikit hari ni. Kalau dia seronok, ana pun lagilah seronok ;-D
   
Kejayaan Kak Long telah menginspirasikan ana untuk berusaha dengan lebih lagi, inshaAllah.
TAHNIAH LONG. (^_^)


28 February 2010

What If He Comes Today?



Bismillahirrahmanirrahim.
Shollu 'Ala Rasulillah! (Allahumma Sholli 'Ala Muhammad)
Alhamdulillah, pada jumaat lepas, seluruh umat Islam memperingati kembali kelahiran seorang manusia yang agung iaitu Nabi Muhammad S.A.W.

Khamis lepas, di sekolah ana, ada program qiamullail sempena maulidur rasul. Hari itu, kami berbuka puasa beramai-ramai di sekolah. Begitu indah sekali apabila dapat makan bersama-sama sahabat-sahabat kita.

Di sini, ana ingin kongsikan beberapa isi yang inshaAllah telah ana peroleh melalui sebuah pembentangan "slide show" daripada saudara Mujahid Omar yang bertajuk "What If He Comes Today?".

Persoalan-persoalan yang telah dikemukakan saudara Mujahid ini ana lontarkan kembali kepada diri ana dan juga untuk kalian semua. :-)

What if he comes today?
Will you let him see your friends?
Or hide them when he's around?
Will you invite him to your house?
Show the places you go?
Will he be happy with you?
Will he be proud of you?
Does he see his messages to you?
Are you the reflection of his sunnah?
Do you remind him or his friends? His families?
Can you sincerely say that you miss him? Adore him? Idolise him?
Do you welcome his presence?
Or do you prefer he doesn't come at all?

Intihanya, tanyalah diri kita balik akan segala persoalan di atas dengan seikhlas-ikhlasnya.
Wallahu'alam.
p/s:Persoalan ini sebenarnya tak sempat ana salin kesemuanya. Ana asif.

Ingin ana kongsikan dengan kalian semua sebuah video. Selamat Menonton!

27 February 2010

sport's day 2o10


Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, hari ni ada ruh sikit untuk kongsikan sedikit tentang hari sukan yang ke-empat yang baru sahaja  berlangsung pagi tadi.
TARIKH: 27 Februari 2010
WAKTU: 8.30 pagi-1.00 tengahari
TEMPAT: SMK Rapat Setia, Ipoh

Ikrar pada pagi tadi diketuai  oleh Ketua Umum, Amirul Hariz dan diiringi dengan bacaan doa yang inshaAllah penuh barakah oleh saudara Fajrul Falah. Seterusnya, lagu Negaraku dan lagu sekolah, "KITA" dialunkan dengan penuh semangat oleh para pelajar SM Al-Hidayah, Ipoh. Kemudian, ucapan daripada Pengetua,Muallim Zulkifli bin Ahmad dan tetamu khas, Encik Kamal Izzat. Perasmian dilaksanakan oleh Encik Kamal Izzat sendiri.

Tahun ini, walaupun hari sukan dilangsungkan  di SMK Rapat Setia, namun semangat yang membara dalam diri setiap pelajar SMAH sentiasa ada, inshaALLAH!

ALHAMDULILLAH, tahun ini rumah MERAH mendapat  NAIB JOHAN.(Tak pe2, tahun depan rumah Merah kena usaha lebih lagi untuk jadi juara! :))Tema yang dikemukakan oleh Merah ialah NINJA. Tema warna merah dan hitam.

TAHNIAH kepada rumah HIJAU kerana berjaya menjadi JUARA tahun ini! Dengan menggunakan tema Kepahlawanan Melayu dan barisan-barisan pelajar yang kuat2 belaka, akhirnya Hijau telah menguasai kejohanan hari sukan tahun ini. Tahniah sekali lagi.

Kepada yang kalah, tak mengapa. Bak kata pepatah yang tertera di kain rentang rumah Kuning, "Menang dan kalah adat permainan". Tahun depan ada lagi. Jadi usahalah dengan lebih lagi untuk memperoleh hasil yang lebih baik!

Rumah BIRU dapat tempat KETIGA. Walaupun dapat nombor TIGA, tahniah ana ucapkan sebab antum dapat pasukan yang terbaik dalam persembahan! Tahniah! Tema rumah BIRU tahun ini ialah The Mask Of Zorro.


Tempat KEEMPAT tahun ini jatuh kepada rumah KUNING. Tidak mengapa rumah Kuning! Rumah Merah sentiasa bersama kalian! :-D Tahun depan ada lagi!
Tema rumah KUNING tahun ini ialah DIGI dan LEBAH. (comel lebah dia :-))


Acara kemuncak bagi hari sukan ini sudah pastilah acara TARIK TALI! Bersemangat SUNGGUH para pelajar ketika memberikan sokongan kepada pasukan masing-masing! Sampaikan guru-guru juga turut memberikan sokongan yang begitu mantap! :-D
Akhirnya rumah BIRU sekali lagi menguasai kejohanan tarik tali. TAHNIAH!

Tahun ini:
Olahragawan: AMMAR (HIJAU)
Olahragawati: ADLINA (MERAH)
Tahniah! Kepada yang lain, usahalah dengan lebih keras lagi pada tahun hadapan untuk memegang gelaran olahragawan atau olahragawati! :))

Walaupun latihan untuk persembahan atau perarakan hanya berlangsung selama SEMINGGU sahaja sepanjang hari persekolahan, namun ALHAMDULILLAH segala-galanya berjalan lancar.
Apa-apa pun keputusannya, terimalah kalian dengan hati terbuka. Dan yang paling penting, semoga segala perkara yang kita lakukan sama ada pada hari sukan atau bila-bila sahaja, haruslah berpaksikan hanya untuk mencari KEREDHAAN ALLAH dan sentiasa IKHLAS.

Kepada adik-adik, tahun depan, kakak-kakak dan abang-abang dah tak de. Jadi, antum semualah yang bakal meng'handle' segala perkara tahun depan. Maka, galaslah tanggungjawab antum dengan sebaik mungkin untuk tahun depan atau bila-bila masa ya!
Wassalam alayk warahmatullah wabarakatuh.

*MERAH.AHMAR.HAMRA'.
Ketua rumah: Imran Khairul Azmi
Pen. ketua rumah: Liana Khairuddin

*KUNING.ASFAR.SAFRA'.
Ketua rumah: Safwan Ruzaini
Pen. ketua rumah: Nur Syahirah 

*HIJAU.AKHTDHOR.KHODTRA'.
Ketua rumah: Nur Hadi 
Pen. ketua rumah: Uswatun Hasanah 

*BIRU.AZRAQ.ZARQA'.
Ketua rumah: Amirul Hariz
Pen. ketua rumah: Ain Sofiyyah

PERBARISAN~

BIRU.ZORRO
BIRU.ZORRO

MERAH.NINJA
MERAH.NINJA


KUNING.DIGI
KUNING.LEBAH


HIJAU.KPHLWN MELAYU
HIJAU.KPHLWNN MELAYU

ACARA TARIK TALI BANIN~













Hari sukan dah habis. Jadi, lepas ni kenalah study elok-elok untuk SPM(ditujukan khas kepada diri saya dan sahabat-sahabat seperjuangan), PMR(untuk adik-adik form3) dan juga segala peperiksaan yang bakal antum dihadapi. Selamat Berjuang!







13 February 2010

a letter from a christian to muslim women

www.iluvislam.com
dihantar oleh: asmath264
editor: deynarashid


I see you as precious gems, pure gold, or the “pearl of great value” spoken of in the Bible (Matthew 13: 45). All women are pearls of great value, but some of us have been deceived into doubting the value of our purity.

Jesus said: “Give not that which is holy unto the dogs, neither cast your pearls before swine, lest they trample them under their feet, and turn again and rend you” (Matthew 7: 6).

Our pearls are priceless, but they convince us that they’re cheap. But trust me; there is no substitute for being able to look in the mirror and seeing purity, innocence and self-respect staring back at you.

The fashions coming out of the Western sewer are designed to make you believe that your most valuable asset is your sexuality. But your beautiful dresses and veils are actually sexier than any Western fashion, because they cloak you in mystery and show self-respect and confidence.

A woman’s sexuality should be guarded from unworthy eyes, since it should be your gift to the man who loves and respects you enough to marry you. And since your men are still manly warriors, they deserve no less than your best.

Our men don’t even want purity anymore. They don’t recognize the pearl of great value, opting for the flashy rhinestone instead. Only to leave her too!

Your most valuable assets are your inner beauty, your innocence, and everything that makes you who you are. But I notice that some Muslim women push the limit and try to be as Western as possible, even while wearing a veil (with some of their hair showing).

Why imitate women who already regret, or will soon regret, their lost virtue? There is no compensation for that loss.

You are flawless diamonds. Don’t let them trick you into becoming rhinestones. Because everything you see in the fashion magazines and on Western television is a lie. It is Satan’s trap. It is fool’s gold.

A Woman’s Heart

I’ll let you in on a little secret, just in case you’re curious: pre-marital sex is not even that great. We gave our bodies to the men we were in love with, believing that that was the way to make them love us and want to marry us, just as we had seen on television growing up.

But without the security of marriage and the sure knowledge that he will always stay with us, it’s not even enjoyable! That’s the irony. It was just a waste. It leaves you in tears.

Speaking as one woman to another, I believe that you understand that already. Because only a woman can truly understand what’s in another woman’s heart. We really are all alike.

Our race, religion or nationalities do not matter. A woman’s heart is the same everywhere. We love. That’s what we do best. We nurture our families and give comfort and strength to the men we love.

But we American women have been fooled into believing that we are happiest having careers, our own homes in which to live alone, and freedom to give our love away to whomever we choose. That is not freedom. And that is not love.

Only in the safe haven of marriage can a woman’s body and heart be safe to love. Don’t settle for anything less. It’s not worth it. You won’t even like it and you’ll like yourself even less afterwards. Then he’ll leave you.



Self-Denial

Sin never pays. It always cheats you. Even though I have reclaimed my honor, there’s still no substitute for having never been dishonored in the first place.

We Western women have been brainwashed into thinking that you Muslim women are oppressed. But truly, we are the ones who are oppressed; slaves to fashions that degrade us, obsessed with our weight, begging for love from men who do not want to grow up.

Deep down inside, we know that we have been cheated. We secretly admire and envy you, although some of us will not admit it.

Please do not look down on us or think that we like things the way they are. It’s not our fault. Most of us did not have fathers to protect us when we were young because our families have been destroyed. You know who is behind this plot.

Don’t be fooled, my sisters. Don’t let them get you too. Stay innocent and pure. We Christian women need to see what life is really supposed to be like for women. We need you to set the example for us, because we are lost. Hold onto your purity.

Remember: you can’t put the toothpaste back in the tube. So guard your “toothpaste” carefully! I hope you receive this advice in the spirit in which it is intended: the spirit of friendship, respect, and admiration.

From your Christian sister 'with love'.

~~By Joanna Francis

Writer, Journalist – USA

A letter from a Christian to Muslim women
March 7th, 2007
By Joanna Francis
Writer, Journalist – USA

23 January 2010

[Rentas] [Desa] [Itu] [Menyeronokkan]

Bismillahirrahminarrahim.
Alhamdulillah, selesai sudah pertandingan merentas desa pagi tadi. Walaupun, pertandingan mula lambat, tapi semuanya berjalan lancar.
Syukur Ya Allah, kerana tahun ni tersenarai juga dalam TOP 10..

Aha, nak kongsilah sikit tips untuk menang dalam pertandingan merentas desa ni ;D
Pertama sekali, kalau dari segi jasmani, mestilah kena buat latihan larian. Paling kurang pun, buatlah "stretching" sebelum lari tu. Nanti cramp tiba-tiba, susah pula.
Sebelum lari tu, ana sarankan supaya jangan minum air banyak sangat ataupun makan masa pertandingan dah nak mula..sebab, kemungkinan korang boleh alami "kesenakkan" perut yang teramat sangat. Ana cakap macam ni, sebab ana pernah kena. 15 minit sebelum pertandingan bermula rasanya, ana baru habis makan. Masa tengah lari tu, tak sampai 10 minit rasanya, ana dah "terberhenti" kat check point pertama sebab perut tiba-tiba je senak & meragam..hehe

Emm, kalau dari segi mental dan rohani pula, cuba kita motivasikan diri kita dengan kalimah-kalimah atau ayat-ayat yang boleh menaikkan semangat kita. Kita ambil contohlah, cuba bisik atau cakap kuat-kuat dalam diri kita, yang kita ni hebat dan boleh buat apa-apa pun (kecuali dalam bbrp perkara-la)
Emm, lagi bagus kalau kita tetapkan niat dan hati kita. Cuba tanya kat diri sendiri. "kenapa aku nak lari, ha? sebab nak dapat hadiah ke? sebab nak dapat pujian ke? or etc.."

Adalah lebih bagus bagi kita untuk tetapkan dalam hati kita yang kita masuk pertandingan ni untuk mencapai keredhaan Allah semata-mata, mungkin juga boleh disematkan dalam hati kita yang kita lari ni sebagai salah satu cara untuk beribadah kepada Allah. Kan dah dapat pahala!
Kalau sebab nak sihatkan tubuh badan kita pun, lagi bagus! Lagipun, salah satu daripada muwasafat tarbiyah ialah "Qawiyyul jism" atau sihat dan kuat tubuh badan.
Atau mungkin juga kerana tahun ni tahun terakhir kita berada di sekolah, jadi kita nak buat yang terbaik supaya boleh dijadikan contoh kepada adik-adik yang lain.
Ini je-lah point2 yang dapat ana kongsikan.

Sebelum terlupa, ana ucapkan tahniah kepada para pemenang bagi pertandingan merentas desa 2010!~
Kepada yang tak dapat top 10, jangan cepat putus asa! Kita cuba lagi tahun depan! i/A.


Wassalam..

>>hmm, tahun depan dah tak boleh lari T_T

22 January 2010

hayaatii..




Tempuhilah kehidupan di dunia yang berliku-liku ini dengan penuh kesabaran~

Bismillahirrahmanirrahim..

Bertambah sibuk sejak belakangan ini. Mungkin tahun-tahun yang akan datang, akan bertambah sibuklah diri ini untuk menunaikan tanggungjawab sebagai seorang penuntut ilmu. Ini baru tahap SPM, belum lagi tahap universiti. Apa yang mampu diucapkan pada diri, hanyalah "Sabar jela..Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian".

Hidup ini mesti diteruskan, tak kira rintangan, cabaran, godaan yang bakal melanda dalam diri kita. Konflik dalaman haruslah diselesaikan dengan segera dan bijak, supaya perkara yang sepatutnya menjadi masalah kecil, tidak perlu dibesar-besarkan.

Mmm, semalam ada latihan merentas desa kali ke-2. Ingat bolehlah lari macam hari rabu lepas, tengok-tengok, tak sampai 10 minit berjalan + berlari, tiba-tiba je mengalami "kesenakan perut". Akhirnya, terpaksalah berhenti kat checkpoint pertama. Kalau tak, tambah sakitlah perut ni. Tengah tunggu Muallim ambil kitaorang (ana, kak pija, kak syakirah, fatihah), tiba2 hujan turun pulak. Alhamdulillah, tak de lebat sangat hujannya. InshaAllah, esok final merentas desa. Nak buat yang terbaik sebab tahun ni mungkin akan jadi tahun terakhir ana masuk pertandingan merentas desa. Jadi, kenalah buat yang terbaik! Emm, niat pun mestilah elok. InshaAllah, kita cuba setkan kat hati kita yang kita masuk pertandingan merentas desa ni bukan kerana hanya nak menang dan dapat hadiah sahaja, tapi tetapkanlah dalam hati kita, yang kita lari hanya untuk mendapat mardhotillah. Selain itu juga, kita nak jadikan diri kita seorang muslim atau muslimah yang sihat tubuh badannya. Kan sihat tubuh badan merupakan salah satu daripada muwassafat tarbiyah seorang muslim!

Alhamdulillah, tahun ni kat sekolah ana makin bertambah aktif. Tahun ni, kalau tak silap ana, merupakan tahun pertama masukkan "subjek" mentoring dalam waktu belajar. Mentoring ni memang bagus! Sebab  mentor-mentor akan beri nasihat kepada pelajar2nya. Emm, lebih kurang macam usrah la juga.

Emm, soalan additional mathematics nampaknya semakin mencabar. Alhamdulillah, setakat ini okay saja. Physics boleh tahan la. Kalaulah kita boleh tahu aplikasi add maths or physics dalam kehidupan harian, kan best!

Akhir kalam, selamat menjalani kehidupan anda dengan penuh ceria dan juga jangan lupa/lalai pada Yang Maha Esa!
Wassalam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...